Закордонні дипломатичні установи України здійснюють повноваження з питань громадянства щодо осіб, які згідно з чинним законодавством України є такими, що постійно проживають за кордоном (за винятком оформлення набуття громадянства України за народженням, яке здійснюється також і щодо осіб, які тимчасово перебувають за кордоном).
Заява з питань громадянства подається у письмовій формі з зазначенням дати її складання та підписується заявником. Заяву та інші документи з питань громадянства заявник подає особисто.
Заяву з питань громадянства дитини підписує один з її батьків або інший законний представник дитини. Заява та інші документи з питань громадянства дитини подаються одним з її батьків або іншим законним представником дитини за місцем проживання дитини або одного з її батьків чи іншого законного представника.
Особа, яка зареєструвала шлюб до досягнення повноліття або якій надано повну цивільну дієздатність до досягнення повноліття відповідно до Цивільного кодексу України, заяву з питань громадянства підписує і подає самостійно.
Якщо заявник не може підписати заяву через неписьменність або фізичні вади, заяву на його прохання підписує інша особа.
За наявності поважних причин (хвороба заявника, стихійне лихо тощо) заява та інші документи з питань громадянства на прохання заявника можуть подаватися іншою особою або надсилатися поштою.
Заява та інші документи з питань громадянства недієздатної особи підписуються і подаються її опікуном.
Під час подання заяви та інших документів з питань громадянства до закордонної дипломатичної установи України пред'являється документ, що посвідчує особу заявника, а також документ про його постійне проживання за кордоном.
Оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон для дитини, яка народилася на території Австралії/Нової Зеландії, здійснюється після оформлення щодо цієї дитини набуття громадянства України за народженням.
(Закон України Про громадянство України № 2235-ІІІ від 18.01.2001. Стаття 7. Набуття громадянства України за народженням. Особа, батьки або один з батьків якої на момент її народження були громадянами України, є громадянином України.)
Для оформлення набуття дитиною громадянства України за народженням один з батьків, який перебуває у громадянстві України, подає до консульського відділу такі документи:
• заява;
• оригінал свідоцтва про народження дитини, на якому в Міністерстві закордонних справ і торгівлі Австралії/Міністерстві внутрішніх справ Нової Зеландії має бути обов’язково проставлено штамп «Apostille»; (https://www.dfat.gov.au/pages/contact-us - адреси офісів Міністерства закордонних справ і торгівлі Австралії в різних австралійських штатах) оригінал свідоцтва повертається заявнику;
• копія свідоцтва про народження дитини (з усіх сторінок документу);
• переклад свідоцтва про народження дитини на українську мову (з усіх сторінок документу);
• оригінал та копія паспорту громадянина України або іншого передбаченого статтею 5 Закону України «Про громадянство України» документа, що підтверджує факт перебування одного з батьків дитини у громадянстві України на момент її народження;
• документ про переміну прізвища батька/матері, якщо прізвища у паспорті та у свідоцтві про народження дитини відрізняються;
• передплачений конверт реєстрованої пошти для повернення документів.
Після оформлення набуття громадянства України дитиною дані про неї можуть бути внесено до українського паспорта для виїзду за кордон.
Оформлення набуття громадянства України є безкоштовним.